01 January 2007

「研ぎは瞑想」/ sharpening is meditation



新年あけましておめでとうございます。
美濃では暮れに10センチほどの雪が積もりましたが、元旦はおだやかに晴れました。

さて冒頭の言葉、僕が飛騨で木工修行中に先生が言っていたことです。朝早く研ぎ台に向かい、雑念を振り払って砥石の上で刃物を滑らせていると、よい研ぎができる。「研ぎは一生」とも言われましたね。職人は一生かかってよりよい研ぎを身につけていくのだと。

修行中の僕には、師匠の言葉の影響力は絶大です。それならばと元旦の早朝、工房へ行って鉋を一本研ぎました(単純?)。一年の計は元旦にありというわけですね。当時の研ぎは瞑想というより迷走気味でしたが、とにかく研ぎました。
それ以来、元旦というと「研ぎ」を連想してしまうのです。

で、今年は? 年末年始は全館閉鎖で工房に入ることができないため、研ぎ初めは1月4日になりそうです。

ブログを読んでいただいているみなさん、2007年もよろしくお願いします!

A happy new year!
We had a little snow at the year end but the new year's day is clear and mild in Mino, Japan.

When I was learning woodwork at school my mentor told the students the words on the title: sharpening is meditation. You get a real sharp edge on your tool when you sharpen in the early morning, with all your thoughts out of your mind. He also said that the sharpening is a lifelong achievement. Make every effort to get a better result on your sharpening all through your life.

The mentor's words were so influencial then that I went into the school workshop in the early morning on the new year's day to sharpen a blade of my plane.
Since then the new year's day reminds me of sharpening tools.

This year my new-year-day sharpening will take place on the 4th Jan., as all the school buildings of Gifu Academy are closed during new year's holiday.

Thanks for reading this blog and for all your support in 2006 and from now on.