木のものづくりに興味がある、家具作りを仕事にしたい、木育に携わりたい、森のことを学びたい・・・。こんな思いを持っている人へ、新しい時代の木工を学べる学校、岐阜県立森林文化アカデミーを紹介します。
Blog by Masashi Kutsuwa @ Gifu Academy of Forest Science and Culture
13 January 2007
足踏みろくろいろいろ/ pedal lathe and wheel lathe
最近このブログを読んでいただいているアメリカのロバート・カールさん(彼のページではこのブログもリンクしてくれています)から日本のろくろについての質問が来ていたので、前回に引き続きろくろの写真を紹介します。
上の2枚は日本の足踏みろくろ(足踏み旋盤)です。日本では明治期から使われ始めたようですね。これは飛騨市古川町の「飛騨の山樵館」に置いてあるものです。
Robert Karl, a woodworker in America, showed an interest about Japanese lathes on his comment to this blog. So I am going to post some more photos of man-powered lathes.
The photos above show the Japanese pedal lathe. This began to replace the strap lathe (or the pull lathe) in the late ninteenth century. This model is exhibited at the Hida folk museum in Hida city.
これは漆芸家の登根円さんが漆器の産地・石川県の山中で足踏みろくろ体験をしたときの写真。登根さんは岐阜市のアクティブG(JR岐阜駅ビル)に漆製品のショップを持ち、漆塗りの講座も開いている方です。森林文化アカデミーでも漆塗りの講座でお世話になっています。
山中の木地師さんは、お椀を挽くときにろくろの正面ではなく側面に座る、と聞いたのですが、確かにこの足踏みろくろもお椀と向かい合う形でなく、側面から挽くようにできています。飛騨のものと比べて、足もとのペダルが90度曲げてありますね。
Japanese lacquer artist Madoka Tone is trying the Yamanaka style pedal lathe. Madoka runs her own lacquer ware gallery in Gifu, as well as some short courses on lacquer technique for the public. She also teaches Japanese lacquering at the Gifu Academy.
There are several famous lacquer ware producing areas in Japan, and Yamanaka is one of them. The woodturners in Yamanaka are known to work in a particular style: they turn from the side, not from the face as the most of Japanese turners do when they turn bowls.
Note the shape of the pedals. There are extention bars connected to the pedals so that they can turn from the side of the lathe.
上の2枚も登根さんから見せていただいたもの。登根さんが毎年行っているミャンマーでの漆の調査の際、たまたま撮影したものだそうです。
特に男性が挽いている写真のほうは、イギリスの足踏み旋盤にそっくりです。人類が木を加工するためにいろいろ知恵を巡らせた結果、世界のあちこちで似たような道具が生まれてきたように思えて興味深いです。
下の写真は自転車の部品を取り付けたものですね。僕もイギリスでグリーン・ウッドワークを学んだとき、「自転車の部品を取り付ければいいのでは」「ギヤもつければスピードが増すのでは」と思いました。さっそく先生に尋ねてみたところ、「いかにも日本人的な発想だ!」と笑われました。グリーン・ウッドワークは足踏みのゆるやかさこそ良いのだと。でも、何でも速くしたがるのは日本人だけではありませんでした^^。
The last two photos are also from Madoka Tone. She came across those lathes when she was researching on lacquer ware in Burma. The photo above looks just like the Western pole lathe. I had an impression when I saw this photo that the effort of human beings to work with wood finally lead to very similar devices at different places on the planet, far from each other.
The photo below is the Burmese wheel lathe with some bicycle parts. I thought bicycle parts would be a good idea, when I was learning green woodwork in Britain. I would even attach some gears to change the speed. I told this idea to the tutor Mike Abbott, and he instantly replied 'typical Japanese!'. There is nothing interesting if the pole lathe became faster. People enjoy the 'slowness' of it. I agreed, but the photo shows it is not only Japanese who try to make everything faster.