10 August 2011

ウインザーチェアづくり4 / Windsor chair making 4

脚やスピンドルの穴開け。脚は角度が少しでもずれると出来上がったときにいびつに見えてしまうので、角度を固定する道具をつくりました。
Drilling mortises for legs and spindles. The angle of leg mortises needs to be precise for symmetrical looking when assembled.

四方反り鉋で削ります。村上さんは「オレは早いよ」と言って、片面を1〜2時間で仕上げていました。鉋の刃も、1分ほどで研いでしまい、すぐ作業に戻ります。
We use round base plane for shaping the seat. The chair master Tomio Murakami used to shape the upper side in an hour or two. He spent only a minute for sharpening the blade.

私はなかなかそうは行きません。両面仕上げるのに、ほぼ1日がかりでした。
I spent almost a whole day for both sides.