03 September 2008

足りないぐらいがちょうどいい〜not enough is just enough


I went to see Shiori Taguchi's metal workshop during summer holiday. It was an open day of her workshop, and she was running a copper pan forging class. She gave a brief instruction on how to forge the copper sheet to a teenager student, then left him and observed his work from a distance. "I tend to leave the students do", she said.

A few days later I had a chat with senior woodworkers on 'how to teach'. "I stopped giving too much instruction to the students, even when they are about to make a mistake. I rather tell them afterwards why it happened." said a man who runs a private furniture making school.

Those words made me think about our education at the college.
Are we giving too much to the students, hoping them to absorb as much as possible while they are at school?
Are we taking away their opportunity of trial and error, worring an error could be a serious injury?
Are we putting too much stuff into their schedule and they end up with even no time for a mistake and remake?
What we think "not enough" might be "just enough" for students.

夏休みの間に、木曽のkanehenさんの工房を見学させていただきました。
オープンアトリエの期間で、フライパンづくりのワークショップ中でした。
kanehenさん、中学生の子に銅板の叩き方を教えていたのですが、少し教えたらあとは離れて見ている。「私は放っておくんです」とおっしゃっていました。

その数日後、木工家のイベントの打ち合わせの席で、先輩方と「教え方」の話になりました。木工教室を営む方が「生徒が失敗すると分かっても、指摘するのをあえてやめたんです」と言われました。失敗したあとで、なぜそうなったかを教えるのだと。

なかなか難しいことです。
限られた学生生活でなるべく多く吸収してほしいと、つい情報を与えすぎていないか。
失敗は大けがにつながると恐れるあまり、学生に自ら試させる機会を奪っていないか。
学生に失敗させる暇もないほど、詰め込みすぎてはいないだろうか。
この夏、考えさせられた言葉でした。